Veiligheid staat voorop

Natuurlijk begrijpen we dat het gezellig is om te kletsen met degene naast je. Toch is het belangrijk om geconcentreerd en alert te blijven als je in een groep fietst. Veel ongevallen worden veroorzaakt door onverwachte handelingen, zoals een plotselinge uitwijkmanoeuvre of rem actie.

Het rijden in een groep vergt discipline en rust. Je moet altijd kunnen vertrouwen op degene die voor je fietst (want die ziet meer dan jij), dus moet degene die achter jou fietst ook op jou kunnen vertrouwen. Vermijd daarom onverwachte bewegingen, rem niet plotseling en geef altijd aan wat je van plan bent.

Huisregels SFC Westerkwartier

Ter bevordering van de veiligheid gelden de volgende ‘huisregels’:

  • Het dragen van een helm is verplicht.
  • Houd je altijd aan de verkeersregels.
  • Je fiets is in een goede technische staat, is goed afgesteld en voorzien van goede remmen en banden.
  • Kies de groep die bij je niveau past. Te hoog grijpen leidt tot vermoeidheid en concentratieverlies. Daarmee breng je jezelf en anderen in gevaar. Zoek een plekje in het midden van het peloton als je vermoeid raakt of haak tijdig af en meldt dit aan de groep.
  • Geef tijdig richting aan en wees duidelijk over wat je doet. In een peloton fietsen betekent dat je elkaar tijdig waarschuwt voor situaties die aandacht vragen, zoals voor- en tegenliggers, obstakels of slecht wegdek. 
  • Neem kennis van de tekens die we hanteren en pas ze consequent toe.
  • Pas in de bebouwde kom de snelheid aan (maximaal 28 km/u).
  • Kijk nooit rijdend achterom.
  • Als je per ongeluk in de berm belandt, rijd dan niet direct de weg weer op, maar doe dit rustig en gecontroleerd of stop zo nodig eerst.
  • Als je op medisch/lichamelijk gebied iets hebt dat van invloed kan zijn op je eigen veiligheid of de veiligheid van anderen, overweeg dan om informatie hierover bij je te dragen of te delen met een of meer groepsleden.

Het tempo 

Probeer in een gelijkmatig tempo te fietsen, zodat er geen onrust in de groep ontstaat. Rem niet onnodig en houd ook niet plotseling je benen stil. Ga daarnaast niet zo maar op je pedalen staan. Je verplaatst dan namelijk je gewicht meer naar voren, zodat je achterwiel ongeveer een halve meter naar achteren gaat en je kans hebt het voorwiel van degene achter je aan te tikken. Versnel daarom eerst een paar pedaalslagen voordat je uit het zadel komt.

Rijd je niet op kop, laat dan geen gaten vallen en houd de afstand tot je voorganger gelijk. Zie ook: sociaal rijden in clubverband.

Ritsen

Soms moet je als groep in elkaar ritsen. Meestal gebeurt dat bij obstakels, tegemoetkomend verkeer op smalle wegen of een versmalling van het fietspad. Na het teken ‘ritsen’ versnelt de renner rechtsvoor. Daarmee creëert hij/zij ruimte voor de renner naast hem/haar, die rustig erachter kan invoegen. De overige tweetallen doen hetzelfde en de groep schuift in elkaar. 

Doordraaien in de groep 

Gedurende de ritten wordt er twee aan twee gereden in een aaneengesloten peloton. Er wordt in principe om de drie tot vijf minuten met de klok mee gedraaid. Ben je te vermoeid voor een kopbeurt: geen probleem. Maar draai dan wel gewoon mee. Eenmaal op kop draai je dan meteen weer door.

Bron: NTFU